ادبیات انقلاب اسلامی هویتساز است
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۲۵۱۹
چهارمین نشست اندیشکده ادبیات پایداری با موضوع «هویت ملی، زبان و ادبیات فارسی» با سخنرانی محمدرضا ترکی، مهدی کاموس و جمعی از کارشناسان برگزار شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، چهارمین نشست اندیشکده ادبیات پایداری با موضوع «هویت ملی، زبان و ادبیات فارسی» با سخنرانی محمدرضا ترکی، مهدی کاموس و جمعی از کارشناسان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمدرضا ترکی، استاد دانشگاه تهران، که با ارتباط تصویری در این نشست حضور داشت، با پرداخت به چیستی ادبیات پایداری گفت: چیستی ادبیات پایداری اهمیت بسیاری در بررسی و ساختن و پرداختن آن دارد؛ زیرا تا زمانی که ندانیم در مورد چه مطلب و مبحثی حرف میزنیم اقدام درست و سازندهای نخواهیم داشت.
ترکی افزود: برای تعریفی جامع و مانع از ادبیات پایداری به تعیین مسیری اصلی و اساسی برای آن نیاز داریم. محور و شاخصه اصلی برای این کار «هویت» است؛ یعنی ادبیاتی که بر محور یک هویت شکل بگیرد، میتواند ادبیات پایداری باشد. در حقیقت ادبیات پایداری میتواند ادبیات حماسی، اعتراضی، سیاسی و… باشد، اما اینها یعنی ادبیات حماسی، اعتراضی و… لزوماً ادبیات پایداری نیستد و فقط زمانی ادبیات پایداری محسوب میشود که بر محور هویت مشروع در معرض خطر شکل گرفته باشد.
این استاد دانشگاه افزود: ادبیات پایداری مجموعهای از آثار ادبی است. مجموعهای از آثار ادبی که برای دفاع از یک هویت ساخته شده است، میتواند ادبیات پایداری باشد. حال این هویت میتواند فردی یا جمعی باشد. هویت جمعی انواع اقسام گوناگونی دارد که اولین و سادهترین شکل آن «خانواده» و در نهایت پیچیدهترین آن هویت «ملی» است.
ترکی ادامه داد: یکی از شاخههای مهم ادبیات پایداری «ادبیات عامه» است که کمی از آن غافل هستیم. نمونه آن همان مداحیهایی است که در ایام هشت سال دفاع مقدس انجام میشد.
ادبیات انقلاب اسلامی هویتساز است
در ادامه این نشست دکتر مهدی کاموس نیز در سخنانی گفت: ادبیات، انقلاب اسلامی را به موضوع ساده تبدیل کرده است. اهمیت ادبیات در دنیا هم به همین دلیل است که میتواند موضوعات پیچیده را ساده بیان و قابل فهم کند.
وی افزود: آنچه در ادبیات اهمیت دارد حس، معنا و محتوایی است که منتقل میکند. حال باید ببینیم که ادبیات انقلاب اسلامی چه حس و معنایی به ما منتقل میکند، این حس همان هویتی است که از آن حرف میزنیم.
کاموس در ادامه با مهم شمردن رابطه ادبیات، هویت و زبان ادامه داد: ادبیات میتواند انقلاب اسلامی و چنین موضوع پیچیدهای را که عموماً سیاسی است به امر فرهنگی تبدیل کند. امر فرهنگی هم امری است که معنا میسازد.
کاموس ادامه داد: ادبیات و به طور کلی اسطورهها، افسانهها و روایتهای مهم از یک کشور شناسنامه آن است؛ یعنی برای شناخت یک کشور و ملت آن به ادبیات آن مراجعه میکنیم، به عنوان مثال برای شناخت مردم آمریکا به سینمای آن مراجعه میکنیم. پیش از ملتها، آثار ادبی آنها شناسنامهشان است. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و باید ببینیم که ادبیات انقلاب اسلامی چگونه خود را معرفی کرده و چگونه شناسنامه ایران است.
وی افزود گفت: در ارتباط با ادبیات انقلاب اسلامی باید گفت که اینگونه ادبیات که میخواهد در مورد انقلاب اسلامی صحبت کند، به نوعی هویت ما را هم میشناساند و هم میسازد، چرا که ادبیات از جنس روایت است و روایت هم به ساختارمندی تجربههای انسانی میپردازد و هم به درک واقعه و هم به ساختن امر واقعه کمک میکند.
تجلیل از دیدهبان فرهنگی انقلاب/ شاعر هندی: قزوه برای احیای زبان فارسی در هند زجر کشیدخدمتی که «عمو زنجیرباف» به زبان فارسی کرد+ فیلمانقلاب اسلامی بر زبان فارسی چه تاثیری گذاشت؟پیش از این سومین نشست از سلسله نشستهای اندیشکده ادبیات پایداری با موضوع «هویت ملی، زبان و ادبیات فارسی، ادبیات انقلاب اسلامی» با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شده بود.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: حوزه هنری ادبیات انقلاب حوزه هنری ادبیات انقلاب اندیشکده ادبیات پایداری ادبیات انقلاب اسلامی ادبیات پایداری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۲۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حاج شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدات در شهر ارومیه است
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد خلیل پور عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در نشست هفتگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به ششمین سالگرد رحلت حاج شیخ غلامرضا حسنی "مجاهد نستوه آذربایجان" گفت: یکی از نمادهای هویت و تاریخ مجاهدت و رشادت های مردم آذربایجان در زمان انقلاب در شهر ارومیه حاج شیخ غلامرضا حسنی بوده و شهرداری ارومیه باید برای برگزاری هرچه باشکوهتر برنامه بزرگداشت رحلت آن مرحوم از هیچ تلاشی را دریغ نکند.
وی افزود: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید در برگزاری ویژه برنامه های مناسبتی در شهر و همچنین سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری شهرداری در فضاسازی و آذین بندی های سطح شهر اهتمام ویژه داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با انتقاد شدید از ضعف اطلاع رسانی روابط عمومی های شهرداری بیان کرد: ضعف روابط عمومی ها در مباحث اطلاع رسانی در ویژه برنامه ها، مراسمات و پروژه های عمرانی و خدماتی مدیریت شهری مشهود است.
دکتر خلیل پور در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از رسالت های اصلی سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری ایجاد شور و نشاط برای مردم بوده اظهار کرد: فصل تابستان شهر ارومیه پتانسیل و فرصتی بی نظیر برای برگزاری جشنواره ها و نهایت استفاده در تحقق رسالت سازمانی می باشد.
وی با اشاره به ضرورت نامگذاری کلیه پل های سطح شهر ارومیه به یک نام و یا نماد یادآورشد : برخی از پل های شهر مزین به نام های مقدس همچون (پل مادر و پل خاتم الانبیاء و ... بوده و تزیین ها و فضا سازی پل ها تا حدودی متناسب با نام آنها انجام شده و در سایر پل های سطح شهر هم اقداماتی نظیر آنها انجام شود.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال پل غیر همسطح آذربایجان که چند سطح آن به فاز بهره برداری رسیده است، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه میتواند با فضاسازی متناسب با نام پل اقدام و تصویری از "شهید مهدی باکری به عنوان تبلور غیرت آذربایجان "در آن استفاده کند.